Jose Mourinho slammed for taking 'blood money' from Russian Federation amid spy attack

Annette Crawford
March 13, 2018

Jose Mourinho will be taking "blood money" by working for Russian state-backed channel RT during the World Cup, according to Chris Bryant MP.

The Russian channel announced Mourinho as its main pundit for Russia 2018 a day after the incident in Salisbury, but the Manchester United manager has repeatedly refused to answer any questions about the role.

The ministry was responding to calls in the UK to shun the event in retaliation for Russia's alleged involvement in the poisoning of former British spy Sergei Skripal, 66, in Salisbury, UK.

RT, formerly known as Russia Today, was set up in the mid-2000s to counter what Russian President Vladimir Putin saw as the dominance of American and British worldwide media organisations and their allegedly pro-Western bias.

The channel is seen by its critics as giving a platform to conspiracy theorists as well as far-right or anti-establishment figures who emphasise Western hypocrisy or corruption.

Ex-footballers Stan Collymore and Peter Schmeichel along with politicians including George Galloway and Alex Salmond have been associated with the station.


Former Scottish National Party leader Salmond faced similar criticism when he became a presenter for RT a year ago.

Broadcasting regulator Ofcom issued a statement on Tuesday, following Prime Minister Theresa May's update on the investigation to parliament on Monday, and said it would wait for her next public comments on Wednesday before considering "the implications for RT's broadcast licences". "I would urge leading football figures to rethink - not least after this week's revelations - whether their punditry on Putin's mouthpiece is appropriate".

Pulling England out of the World Cup is unlikely to find favour with Federation Internationale de Football Association or the majority of fans, however, while it is hard to see how other nations who have qualified would follow suit in support.

The FA is adamant that global relations with Russian Federation are none of its business, and will leave those political considerations to Government.

Earlier, British broadcasting regulator Ofcom announced: "We have today written to ANO TV Novosti, holder of RT's United Kingdom broadcast licences, which is financed from the budget of the Russian Federation". "I'm afraid the danger of Russian Federation responding to British fans for actions taken by their Government is all too real", he said.

Other reports by Iphone Fresh

Discuss This Article

FOLLOW OUR NEWSPAPER